Viime vuonna toteutetussa ”Yhdyskuntatekniset palvelut 2018” – asiakastyytyväisyystutkimuksessa vesihuolto oli edelleen yksi kaupungin parhaiten hoidetuista palveluista.
Tyytyväisyyden mitta-asteikkona tutkimuksessa olivat luvut 1-5, jossa arvo 1 kuvaa erittäin huonoa tilannetta ja 5 erittäin hyvää. Vesihuollon tuloksista veden laatua, veden toimitusvarmuutta, jätevesiviemärien toimintaa sekä jätevedenpuhdistamoiden toimintaa koskevat tulokset olivat välillä 3,99-4,47 (vuonna 2017 välillä 4,21–4,65). Vesihuollon asiakaspalvelua sekä tiedotusta koskevat tulokset olivat välillä 3,60-3,77 (vuonna 2017 välillä 3,64–3,89). Edellisen vuoden tuloksiin verrattuna tulokset olivat hiukan laskeneet mutta muutokset olivat pieniä, enimmilläänkin suuruudeltaan -0,34 yksikköä. Kuopiossa oltiin tutkimuksessa mukana olleista kunnista kaikkein tyytyväisimpiä vesihuollon tiedotukseen häiriötilanteissa ja toiseksi tyytyväisimpiä tiedotukseen yleensä.
Kaikkien tutkimukseen osallistuneiden kuntien tulosten keskiarvoihin verrattuna Kuopion tulokset olivat hyvin lähellä keskiarvoja. Erot keskiarvoihin olivat välillä -0,28…+0,19 yksikköä. Muiden kuntien tuloksiin vertailu ei kuitenkaan anna kaikilta osin vesihuollon palveluista oikeaa kuvaa, koska laitokset eroavat toisistaan mm. raakavesilähteen ja laitoskoon osalta.
Vesihuollon lisäksi tutkimuksessa olivat mukana katujen ja katuvalaistuksen, puistojen, liikuntapaikkojen, jätehuollon, sekä palo- ja pelastustoimen palvelut. Kyselylomake postitettiin Kuopiossa 1800 talouteen. Vastaaminen oli mahdollista myös verkossa mutta suurin osa vastauksista saatiin perinteisesti paperilomakkeella. Vastausprosentti oli 27 % ja tutkimuksessa oli vesihuollon osalta mukana 21 kuntaa. Tutkimus on toteutettu Kuopiossa vuosittain.