• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
×

Häiriötiedote

Vedenlaatuhäiriöt mahdollisia Karttulan keskustassa ja Syvänniemellä tiistaina 4.4.2023 Lue lisää ...

Kuopion Vesi

Kuopion Vesi Oy

  • Etusivu
  • Asiakkaalle
    • Uusi liittyjä / rakentaja
    • Henkilöasiakas
      • Laskutusosoitteen tai laskun vastaanottajan muutos
      • Omistaja vaihtuu
    • Yritys
      • Laskun vastaanottaja muuttuu
      • Omistaja vaihtuu
      • Yritysvuokralainen vaihtuu
    • Isännöitsijä
      • Ilmoitus isännöitsijän muutoksesta
      • Isännöitsijän ilmoitus uuden kiinteistön käyttöönotosta
    • Hinnat ja laskutus 
    • Vesitili-verkkopalvelu
    • Sopimus- ja toimitusehdot
    • Mittarilukeman ilmoittaminen
    • Häiriöviestien tilaaminen
    • Henkilötietojen käsittely
    • Saavutettavuusseloste
  • Tietoa vedestä
    • Toiminta-alueet
    • Veden laatu
    • Jätevedenpuhdistus
    • Usein kysyttyä
    • Historian havinaa
  • Kuopion Vesi
    • Meille töihin
  • Häiriöt
    • Häiriöinfo ja päivystysnumerot
  • Ota yhteyttä
  • Vesitili
  • In English
Generic selectors
Exact matches only
Hae otsikoita
Hae sisällöstä
Post Type Selectors
  • Veden laatu
  • Tietoa laskutuksesta
  • Usein kysyttyä
  • Meille töihin

Kuopion vesihuollolle vuoden 2019 asiakaspalvelututkimuksissa jälleen hyvät tulokset

Vesihuolto on kuopiolaisten mielestä edelleen yksi Kuopion parhaiten hoidetuista palveluista. Asiakkaiden tyytyväisyyttä selvitettiin Yhdyskuntatekniset palvelut 2019 –kyselytutkimuksessa, jossa arvioitiin vesihuollon lisäksi myös muita kunnan palveluja. Tutkimuksen toteutti FCG Konsultointi Oy ja siinä oli mukana 19 kuntaa. Tutkimus on toteutettu valtakunnallisesti vuosittain vuodesta 1992 lähtien.

Tyytyväisyyden mitta-asteikkona tutkimuksessa olivat luvut 1-5. Tulosten tulkinnassa arvon 3 alle jäävät tulokset osoittavat kielteistä ja sitä suuremmat arvot myönteistä suhtautumista. Kuopiossa oltiin valtakunnallisesti vertailtuna kaikkein tyytyväisimpiä häiriötilannetiedottamiseen ja yleistiedottamiseenkin toiseksi tyytyväisimpiä. Veden laatua ja toimitusvarmuutta, jätevesiviemärien sekä jätevedenpuhdistamoiden toimintaa koskevat tulokset olivat välillä 4,11-4,59. Vesihuollon asiakaspalvelua sekä tiedotusta koskevat tulokset olivat välillä 3,68-3,86.

Tänä vuonna on tehty myös toinen asiakaspalvelututkimus, WACSI 2019, jossa on arvioitu pelkästään vesihuoltolaitosten toimintaa. Kuopion Vesi oli tässä tutkimuksessa mukana nyt kolmatta kertaa. Edellisestä kerrasta on kulunut kahdeksan vuotta. Tutkimuksessa arvioitiin asiakkaiden tyytyväisyyttä vesihuoltolaitosten toimittaman veden laatuun ja jakeluun, viemäröintiin, laitosten palveluihin ja viestintään. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy ja siinä oli mukana 13 vesihuoltolaitosta.

WASCI-kyselyyn vastanneet olivat sekä Kuopiossa että valtakunnallisesti kokonaisuutena hyvin tyytyväisiä vesihuoltopalveluihin. Tyytyväisyyden mitta-asteikkona tutkimuksessa olivat luvut 4-10. Tulosten perusteella laskettiin veden laadulle, jakelulle, laitoksen palveluille ja viestinnälle ns. WACSI-mittarit, jotka yhdessä muodostavat laitoksen kokonaisWACSI –luvun. Numeraalisten tulosten lisäksi tutkimuksessa tunnistettiin nelikenttäanalyysin avulla laitoksen vahvuudet ja kehityskohteet.

Kuopion Veden WACSI-luvut vuonna 2019 olivat veden laadun osalta 8,71, veden jakelun osalta 8,86, palvelun osalta 8,53 ja viestinnän osalta 8,27. KokonaisWACSI –luku oli 8,58. Kuopion tulokset olivat kaikilta osin lähellä valtakunnallisia keskiarvoja.  Tuloksia toisiin laitoksiin vertailtaessa on muistettava, että laitokset eroavat toisistaan sekä laitoskoon että raakavesilähteen osalta.

Tulosten perusteella palvelujen ja viestinnän osalta lähes kaikki tekijät ovat Kuopion Veden vahvuuksia. Kehittämistarpeita koettiin olevan vedenhinta- ja laatuviestinnässä sekä asioinnin helppoudessa.  Kehityskohteet on Kuopion vedessä jo tunnistettu. Sähköisen asioinnin helppoutta pyritään lisäämään asiakaspalvelujärjestelmän uusimisella. Uusi järjestelmä mahdollistaa myös asiakkaille tarjottavien sähköisten palvelujen parantamisen. Uuden järjestelmän käyttöönotto ajoittuu kevääseen 2020. Veden hintaviestintää pyritään parantamaan kertomalla viestintäkanavillamme säännöllisesti vesimaksuilla katettavasta toiminnastamme sekä veden hinnan muodostumisperusteista.

Veden laadun tekijöistä keskeisin kehittämiskohde Kuopiossa on veden maun parantaminen ja veden jakelun tekijöistä vesijohtoverkoston kunto sekä vedenjakelun katkottomuus. Molemmat kehittämiskohteet on myös tunnistettu jo aiemmin. Veden laatuun pyritään vaikuttamaan veden käsittelyn kehittämisellä Itkonniemen päävesilaitoksella. Aktiivihiilisuodatus sekä desinfioinnin muutostyöt ovat toteutussuunnitteluvaiheessa ja niiden rakentaminen käynnistyy suunnitelmien mukaan vuonna 2020. Vesijohtoverkoston kuntoa pyritään puolestaan jatkuvasti parantamaan vuosittaisella verkoston saneerauksella sekä suunnitelmallisella ennakkohuollolla.

Kategoriassa: Ajankohtaista Avainsanoilla: Asiakastyytyväisyys

Edellinen
Seuraava

Ensisijainen sivupalkki

Tiedotearkisto

  • maaliskuu 2023
  • helmikuu 2023
  • tammikuu 2023
  • joulukuu 2022
  • lokakuu 2022
  • syyskuu 2022
  • elokuu 2022
  • kesäkuu 2022
  • toukokuu 2022
  • huhtikuu 2022
  • maaliskuu 2022
  • helmikuu 2022
  • tammikuu 2022
  • joulukuu 2021
  • marraskuu 2021
  • lokakuu 2021
  • syyskuu 2021
  • elokuu 2021
  • kesäkuu 2021
  • toukokuu 2021
  • huhtikuu 2021
  • maaliskuu 2021
  • helmikuu 2021
  • tammikuu 2021
  • joulukuu 2020
  • marraskuu 2020
  • lokakuu 2020
  • syyskuu 2020
  • heinäkuu 2020
  • kesäkuu 2020
  • huhtikuu 2020
  • maaliskuu 2020
  • tammikuu 2020
  • joulukuu 2019
  • marraskuu 2019
  • lokakuu 2019
  • syyskuu 2019
  • elokuu 2019
  • heinäkuu 2019
  • kesäkuu 2019
  • toukokuu 2019
  • maaliskuu 2019
  • tammikuu 2019
  • lokakuu 2018

Tämän hetkiset häiriötiedotteet

Vedenlaatuhäiriöt mahdollisia Karttulan keskustassa ja Syvänniemellä tiistaina 4.4.2023
Häiriöinfo ja päivystysnumerot

Footer

Osoite:
Haapaniementie 30
70100 Kuopio

Sähköposti:
asiakaspalvelu@kuopionvesi.fi

Laskutusosoite:
Kuopion Vesi Oy
Laskutettava vastuualue
PL 3035
70090 MONETRA
y-tunnus: 3095280-3
Katso kartalla>>

Verkkolaskuosoite
003730952803
Verkkolaskujen välittäjä:
PAGERO
Välittäjän tunnus:
003723609900