Yleiset kysymykset

Mitä tarkoittaa veden kovuus, mikä se on Kuopiossa ja miten se vaikuttaa kodinkoneisiin?

Veden kovuudella tarkoitetaan veden sisältämän kalsiumin ja magnesiumin määrää. Kovuus ilmoitetaan joko saksalaisina asteina (odH) tai millimooleina (mmol/l). Vedessä oleva kalkki voi näkyä vaaleana saostumana veden pinnalla tai vesikalusteissa. Kalkki voi saostua osittain myös vesijohtoverkostoon, jolloin se suojaa metalliputkia korroosiolta. Useimmat suomalaiset vesilaitokset lisäävät tämän takia veteen kalkkia.

Pyykinpesukoneissa veden kovuus kannattaa huomioida annostellessa pyykinpesuainetta. Ohjeet löytyvät pesuainepaketin kyljestä. Kahvin- ja vedenkeittimet kannattaa ajoittain käsitellä esim. talousetikkaseoksella tai kaupasta saatavalla tähän tarkoitukseen sopivalla puhdistusaineella. Vedenpehmennyssuolan käytössä kannattaa noudattaa astianpesukonevalmistajan ohjeita. Huuhtelukirkasteen käyttö vähentää kalkkitahrojen kertymistä astioihin.

Kalkin kertymistä pintoihin voi vähentää kuivaamalla pinnat käytön jälkeen. Kalkkitahrat poistuvat parhaiten happamilla pesuaineilla. Myös etikka poistaa tehokkaasti kalkkitahroja.

 

Kaupunginosa Kokonaiskovuus, mmol/l Kokonaiskovuus, ºdH Kovuusluokka
Kuopio, keskeinen kaupunkialue 1,05 5,9 keskikova
Melalahti 0,68 3,8 pehmeä
Vehmersalmi 0,84 4,7 pehmeä
Karttula 0,14 0,8 erittäin pehmeä
Nilsiä, taajama 0,43 2,4 pehmeä
Nilsiä, Tahkovuori 0,52 2,9 pehmeä
Maaninka 0,65 3,6 pehmeä
Juankoski, taajama 0,86 4,8 pehmeä
Miksi vedessä on paha maku aamulla?

Mikäli vesi seisoo yön talon putkistossa ja jos vedenkulutus on muutenkin vähäistä, vesi lämpenee putkistossa ja voi alkaa maistua ummehtuneelta. Vettä kannattaa juoksuttaa niin kauan, että sen lämpötila laskee ja vesi muuttuu raikkaan makuiseksi. Vesilaitokselta lähtevän veden lämpötila on läpi vuoden alle 10 °C.

Miksi vesijohtovesi on joskus ruskeaa, mitä teen?

Ruskea väri johtuu useimmiten talon putkistoon kertyneistä saostumista, varsinkin tilanteessa, jolloin talojohto on suljettu ja sitten avattu. Mikäli selvää syytä häiriöön ei löydy, ota yhteyttä taloyhtiön edustajaan, kuten isännöitsijään tai huoltoyhtiöön. Putkirikot ja verkostotyöt voivat myös aiheuttaa paineiskuja sekä veden virtaussuunnan muutoksia vesijohtoverkostoon, jolloin putkien sisäpinnalle kertynyt rauta- ja mangaanisakka lähtee liikkeelle. Verkostotöistä ilmoitamme aina lähialueen asiakkaille etukäteen.
Häiriön aikana pitäisi katsoa erityisesti vesimittaria lähimmän hanan veden laatu, jotta nähtäisiin, onko taloon tulevassa vedessä vikaa. Jos vesi on värjääntynyttä, kannattaa vettä laskea rauhallisesti hanasta noin viiden minuutin ajan esim. tunnin välein ja tarkkailla sen kirkastumista. Juoksutukseen tulee käyttää vain kylmää vettä.

Värjääntynyttä vettä ei suositella juotavaksi. Värjääntynyt vesi voi liata pyykkiä ja tukkia hanojen poresuuttimia. Mikäli vesi ei muutu normaaliksi kohtuullisen vedenjuoksutuksen jälkeen, kannattaa asiasta ottaa yhteyttä päivystysnumeroomme.

Miksi vesijohtovesi on joskus harmaan sameaa tai poreilee?

Harmaus, maitomainen sameus tai poreilu johtuu yleensä vedessä olevista ilmakuplista. Ilmiö on luonnollinen ja vaaraton ja vesi kirkastuu seistessään alhaalta alkaen melko nopeasti. Ilmiö näkyy kuumassa vedessä lähes aina. Jos sameus painuu pohjaan, kyseessä on muu häiriö.

Miksi vesi näyttää vihreältä?

Jos havaitset vesijohtovedessä vihreää väriä, on syynä todennäköisesti kiinteistön lämmönvaihtimen rikkoutuminen. Kaukolämpöveteen on lisätty vihreää väriainetta merkkiaineeksi. Ota yhteys kiinteistön huoltomieheen tai putkiurakoitsijaan.

Vettä ei tule, mitä teen?

Selvitä ensin kiinteistön huoltomieheltä, tehdäänkö talossa korjaustöitä, joiden takia veden tulo olisi jouduttu katkaisemaan. Asuinalueella saatetaan myös tehdä verkoston huoltotöitä. Jos katkoksesta ei ole ilmoitettu etukäteen, se ei todennäköisesti kestä kauaa. Jos katkos kuitenkin kestää pitkään, eikä asiasta ole tiedotettu, ota yhteys vika- ja häiriöilmoitusnumeroomme.

Lämmintä vettä ei tule, mitä teen?

Kuopion Vesi toimittaa vain kylmää vettä ja käyttöveden lämmitys tapahtuu kiinteistössä. Jos asut kerros- tai rivitalossa, ota yhteys kiinteistön huoltoyhtiöön tai isännöitsijään. Omakotitalossa tarkista lämminvesivaraajan tai kaukolämmönvaihtimen toiminta ja ota tarvittaessa yhteys alan huoltoliikkeeseen tai kaukolämpösi toimittajaan.

Paljonko fluoridia on Kuopion vesijohtovedessä?

Fluoridia on noin 0,1 mg/l, hampaiden hoidon kannalta ei juuri lainkaan.

Tutkiiko Kuopion Vesi asiakkaiden vesinäytteitä?

Tutkimme vain jakamamme veden laatua. Esimerkiksi yksityisten kaivovesinäytteiden osalta maksullisia vedenlaatuanalyyseja tarjoaa Kuopiossa mm. Savo-Karjalan Ympäristötutkimus Oy, josta saa myös tarvittavat pullot ja ohjeet vesinäytteen ottoon.
Jakamamme veden laatua seurataan jatkuvasti verkostosta otettavilla vesinäytteillä. Mikäli havaitset talousvedessä laatuongelmia, ota yhteyttä päivystysnumeroomme 017 185 362. Tarvittaessa henkilökuntamme hakee vesinäytteen jatkotutkimuksia varten. Näytteenottoajankohdan sovimme aina etukäteen.

Miksi viemäri haisee sisällä?

Jos epämiellyttävää hajua esiintyy, tarkasta lattiakaivojen kunto ja puhtaus sekä onko hajulukossa vettä. Kuiva hajulukko aiheuttaa viemärin hajua. Lattialämmitys voi kuivattaa lattiakaivon hajulukon nopeastikin. Usein pelkkä veden juoksuttaminen viemäriin riittää poistamaan viemärin hajut huoneesta.
Mikäli kiinteistön viemärin tuuletusputki on tukkeutunut voi siitäkin aiheutua viemärin hajua sisätiloissa. Viemärin tuuletusputken tulee toimia esteettömästi. Kovalla pakkassäällä tuuletusputkeen kertynyt vesihöyry voi jäätyessään aiheuttaa tuuletusputken tukoksen.

Mitä pyttyyn saa laittaa ja mitä ei?

WC-pyttyyn saa laittaa vain ”sitä itseään”. Kaikki muut jätteet ja roskat kuuluvat kompostiin, sekajätteisiin tai ongelmajätteisiin.

Nämä eivät kuulu wc-pyttyyn:

  • ruokajätteet
  • öljyt tai rasvat (myös kinkkurasva)
  • hiekka tai multa
  • erilaiset muovit
  • terveyssiteet, tamponit tai vaipat
  • vanupuikot ja -laput tai pumpuli
  • talouspaperi tai lautasliinat
  • tupakantumpit
  • kondomit
  • lääkkeet
  • tiskirätit, vaatteet tai kankaat
  • kuituliinat
  • vessapaperirullat (myös flushable)
  • paristot
  • maalit, liimat tai lakat
  • liuotinaineet (asetoni, tärpätti, tinneri)
  • erilaiset hapot
Saako ruuantähteet laittaa viemäriin?

Ei saa. Viemäri on tarkoitettu vain jätevesien kuljettamiseen, eikä sinne saa laittaa mitään kiinteitä jätteitä, koska ne voivat tukkia viemärin. Myös ruokien sisältämät rasvat voivat olla hankalia.

Miksi kinkunpaistorasvoja ei saa kaataa viemäriin?

Kun kuumaa kinkunpaistorasvaa kaadetaan wc-pöntön tai tiskialtaan kautta kylmään viemäriveteen, rasva hyytyy jäähtyessään ja aiheuttaa helposti tukoksia kiinteistön omissa viemäriputkissa. Kinkunpaistorasvaa ei saa kaataa viemäriin, vaan sitä tulee käsitellä biojätteenä. Kinkunpaistorasvan kannattaa antaa ensiksi jäähtyä kunnolla ja sen jälkeen laittaa se jähmettyneenä biojätteen sekaan tai kompostiin. Jos jäähtynyt rasva laitetaan kaatopaikkajätteeseen, se pitää pakata esim. maitotölkkiin ja sulkea tölkki tiivisti teipillä. Hyvä keino päästä rasvasta eroon on myös osallistua ”Kinkkutemppuun”, lisätietoa osoitteesta www.kinkkutemppu.fi.

Hyvitetäänkö jätevesimaksua, jos vesi ei mene viemäriin?

Emme hyvitä esimerkiksi kasteluun, uima-altaaseen, paljuun tms. käytettyä vettä jätevesimaksun osalta.

Kenen vastuulle kuuluu johtojen kunnossapito?

Kuopion Vesi vastaa vesijohdon ja jätevesiviemärin rakentamisesta ja kunnossapidosta liitoskohtaan saakka ja liittyjä liitoskohdasta kiinteistölle päin. Liitoskohta on kiinteistön rajan tuntumaan sijoitettu vesijohdon venttiili ja jätevesiviemärin tarkastuskaivo. Liitoskohta on kustannus- / vastuuraja.

Vanhan liittymis- ja käyttösopimuksen piirissä olevien kiinteistöjen liitospaikka on runkoviemärissä ja runkovesijohdossa. Liitoskohta on kustannus- / vastuuraja.
Liittymis- ja käyttösopimuksen voi tarkistaa Kuopion Veden asiakaspalvelusta
p. 044 718 5353 tai asiakaspalvelu@kuopionvesi.fi.

Hulevesiviemäri sijoitetaan yleensä samaan kaivantoon. Kaupunkiympäristön palvelualue vastaa hulevesiviemärin rakentamisesta ja kunnossapidosta.

Miksi ja milloin vesimittarit vaihdetaan?

Kuopion Vesi vaihtaa ja tarkistaa vesimittarit kustannuksellaan mittarityypistä riippuen 9 – 10 vuoden välein. Tarkoituksena on varmistaa mittauksen oikeellisuus.

Miksi vasta vaihdetun vesimittarin lasin alla näkyy vettä?

Kyseessä on märkätoiminen vesimittari. Uuden mittarin lasin alle kertyy ilmaa, joka lähtee ajan kuluessa pois ja lasin alunen näyttää taas tasaiselta. Ilmakuplan koko ja paikka vaihtelevat, joskus saattaa näyttää myös siltä, että lasi olisi haljennut.

Miksi vesijohtoverkostojen huuhtelua tehdään ja voiko huuhtelun aikana käyttää vettä?
Tehtäviimme kuuluu laadukkaan juomaveden jakelu ja turvaaminen asiakkaillemme. Tärkeä rooli laadukkaan ja puhtaan juomaveden turvaamisessa on vesijohtoverkostojen kunnossapidolla. Erityisesti verkostohuuhteluiden avulla linjoista poistetaan sinne kertynyttä mangaani- ja rautasakkaa. Huuhtelu suoritetaan verkoston vesipaineen avulla ilman lisättyä kemikaalia. Verkostohuuhtelut tehdään yöaikaan, jolloin niistä on mahdollisimman vähän haittaa kuluttajille. Huuhtelutyöhön varataan aikaa normaalisti kolme yötä, jotta alue saadaan huuhdottua varmuudella huolellisesti läpi. Mikäli huuhtelu saadaan suoritettua lyhyemmässä ajassa läpi, ilmoitetaan siitä Kuopion Veden verkkosivuilla (www.kuopionvesi.fi) ja Facebookissa (www.facebook.com/kuopionvesi).

Huuhtelun aikana vettä ei tulisi ottaa vesijohtoverkostosta. Käytettäessä vettä huuhtelun aikana on vaarana, että vesijohdoista irtoavat saostumat pääsevät talojohtoihin, jolloin sakkaa voi joutua kiinteistön lvi-varusteisiin. Talousvettä kannattaakin varata riittävästi astioihin ennen huuhtelun alkamista ja sillä voi huuhtelun aikana huuhtoa myös wc:n. Huuhteluyön jälkeisinä päivinä veden laadussa voi esiintyä häiriöitä. Ne poistuvat, kun vettä juoksutetaan hetken aikaa. Jos vesi ei ole värjääntynyttä, sitä voi käyttää normaalisti.

Paljonko kuopiolaiset käyttävät vettä?

Kuopiolaiset käyttävät vettä joka päivä noin 17 000 000 litraa. Keskimääräinen kotitalouksien vedenkäyttö keskeisellä kaupunkialueella on 120 litraa/asukas/vuorokausi. Vuorokausikulutus on suurimmillaan iltaisin klo 20-21 välisenä aikana ja pienimmillään aamuyöstä klo 03-04.

Vuoden aikana eniten vettä puolestaan kuluu touko-kesäkuun vaihteessa, jolloin kastelua tarvitaan eniten. Vähiten vettä kulutetaan juhannuksena ja joulunpyhinä, jolloin yritysten toiminta hiljenee ja asukkaat ovat poissa vakituisilta asunnoiltaan.

Paljonko verorahoja käytetään Kuopion Veden toimintaan?

Ei yhtään. Toimintamme katetaan vesimaksuilla.

Mihin vettä kuluu?

Kotitalouksissa vettä kuluu eniten peseytymiseen ja wc:n huuhteluun.

Veden kulutuksen jakautuminen

Vesi on uusiutuva luonnonvara. Veden käyttöä ei normaalisti tarvitse rajoittaa, mutta silloin tällöin on hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään omaa kulutuskäyttäytymistään ja tarvittaessa tarkistaa tapojaan. Vastuullinen veden käyttö on ympäristöteko ja pieniä mutta merkityksellisiä arjen valintoja voi tehdä ihan jokainen:
• Seuraa vesimittaria säännöllisesti. Huomaat tavanomaisesta poikkeavan kulutuksen.
• Korjaa tiputtavat hanat tai vuotavat wc-pytyt viivytyksettä.
• Käytä lämmitä vettä harkiten. Lämmin vesi on käytössä kalliimpaa, koska veden lämmitykseen kuluu energiaa.
• Pese täysiä koneellisia.
• Valitse arkeesi suihku ja kylpy hemmotteluhetkiin.
• Sulje hana saippuoinnin ajaksi ja käytä hammasmukia.
• Hyödynnä sadevesi puutarhan kastelussa.

Muista myös, että hanavesi on parempi vaihtoehto pullovedelle, sillä hanavesi on aina tutkitusti laadukasta ja edullista. Hae oma hanavesipullosi asiakaspalvelustamme.

Paljonko vesi maksaa?

Maksut

Vesihuollon maksuja ovat käyttömaksut, perusmaksut, liittymismaksu sekä lisäksi eräät muut
palvelumaksut. Maksut vahvistaa Kuopion Vesi Liikelaitoksen johtokunta ja niillä katetaan
kaikki vesihuollon kustannukset ja investoinnit.

Hinnaston mukaiset maksut 1.1.2018 alkaen, hinnat ovat verollisia:

Käyttömaksu

Käyttömaksu määräytyy kulutuksen perusteella. Käyttömaksuna veloitetaan vesimittarilukeman
osoittama kuutiomäärä voimassa olevan hinnaston mukaista vesimaksua ja yhtä suuri määrä
jätevesimaksua.

 

Perusmaksu

Perusmaksulla katetaan kiinteitä käyttökustannuksia ja se määräytyy kiinteistön suurimman veden käyttömahdollisuuden perusteella, mitä kuvastaa vesimittarin koko. Perusmaksun veloitus
alkaa, kun kiinteistön vesimittari on asennettu.

 

Liittymismaksu

Liittymismaksu oikeuttaa kiinteistön liittymään vesijohtoon, jätevesi- ja hulevesiviemäriin sekä käyttämään Kuopion Veden palveluja. Liittymismaksu on siirto- ja palautuskelpoinen maksu, joten siihen ei sisälly arvonlisäveroa. Liittymismaksu laskutetaan uudelta liittyjältä, kun liittymissopimus on allekirjoitettu.

Tonttijohtojen rakentamismaksu

Tonttijohtojen rakentamismaksu on korvaus kiinteistön tonttijohtojen (vesijohto-, jäte- ja hulevesiviemäri) rakentamisesta yleisellä alueella liittymissopimuksen mukaisesti.

Vesimittarin asennusmaksu

Vesimittarin asennusmaksu on vesimittarista ja sen asennuksesta veloitettava hinnaston mukainen maksu. Vesimittarin koko määrää maksun suuruuden.

Liittymis-, tonttijohtojen rakentamis- ja vesimittarinasennusmaksut löytyvät hinnastostamme.

Mistä veden hinta muodostuu?

Tiedottaminen ennalta arvaamattomista häiriöistä veden jakelussa tai laadussa

Ennalta arvaamattomista häiriöistä tiedotamme verkkosivuillamme www.kuopionvesi.fi ja Facebookissa www.facebook.com/kuopionvesi. Rekisteröitymällä verkkosivuillamme viestipalveluumme saat tiedon myös matkapuhelimeesi ja/tai sähköpostiisi. Teemme lisäksi yhteistyötä paikallisten tiedotusvälineiden kanssa tiedonkulun turvaamiseksi. Näin pyrimme siihen, että tiedottamisemme tavoittaa asiakaskuntamme samanaikaisesti mahdollisimman laajalti. Päivystysnumeromme palvelevat lisäksi ympäri vuorokauden.

Tiedottaminen ennalta tiedossa olevista häiriöistä veden jakelussa tai laadussa

Ennalta tiedossa olevista häiriöistä, mm. verkoston kunnossapitoon liittyvistä vesikatkoksista sekä laatuhäiriöistä tiedotamme aina kaikkia häiriön piirissä olevia kiinteistöjä kohdennetusti etukäteen kiinteistöihin jaettavilla tiedotteilla. Käytössämme on myös viestipalvelu, johon rekisteröitymällä voit saada tiedon matkapuhelimeesi ja/tai sähköpostiisi. Rekisteröitymisen voi tehdä kotisivuillamme www.kuopionvesi.fi.

Kaivo on tyhjä, mitä teen?

Voit hakea tarvittaessa vettä vesilaitokselta omaan säiliöön. Ota yhteyttä Itkonniemen vesilaitoksen käyttöpäivystäjään, puh. 044 718 5362. Säiliön täytöstä ja vedestä perimme hinnaston mukaisen hinnan. Mikäli vedentarpeesi on niin suuri, ettei oma säiliö riitä, ota yhteyttä kuljetusliikkeeseen. Kuopion alueella ainakin Savon Kuljetus on hoitanut vesikuljetuksia.