• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen

Kuopion Vesi

Kuopion Vesi Oy

  • Etusivu
  • Asiakkaalle
    • Uusi liittyjä / rakentaja
    • Henkilöasiakas
      • Kiinteistön omistaja vaihtuu
      • Laskutusosoitteen tai laskun vastaanottajan muutos
      • Vesipostit
    • Yritys
      • Sprinkleriliittymät
      • Yritysten jätevedet
      • Laskun vastaanottaja muuttuu
      • Omistaja vaihtuu
      • Yritysvuokralainen vaihtuu
    • Isännöitsijä
      • Ilmoitus isännöitsijän muutoksesta
      • Isännöitsijän ilmoitus uuden kiinteistön käyttöönotosta
    • Hinnat ja laskutus 
      • Hyvitykset
    • Vesitili-verkkopalvelu
    • Sopimus- ja toimitusehdot
    • Mittarilukeman ilmoittaminen
    • Vahingonkorvauksen hakeminen
    • Henkilötietojen käsittely
    • Saavutettavuusseloste
  • Tietoa vedestä
    • Veden laatu
    • Jätevedenpuhdistus
    • Usein kysyttyä
    • Historian havinaa
  • Kuopion Vesi
    • Yhteystiedot
    • Toiminta-alueet
    • Tilinpäätös
    • Meille töihin
    • Vastuullisuus
      • Ilmoittajansuojelu
      • Vastuullisuusraportit
  • Häiriöt
    • Häiriöviestien tilaaminen
  • Yhteystiedot
  • In English

VESITILI

  • Veden laatu
  • Tietoa laskutuksesta
  • Usein kysyttyä
  • Meille töihin

Kuopion vesihuollolle vuoden 2019 asiakaspalvelututkimuksissa jälleen hyvät tulokset

Vesihuolto on kuopiolaisten mielestä edelleen yksi Kuopion parhaiten hoidetuista palveluista. Asiakkaiden tyytyväisyyttä selvitettiin Yhdyskuntatekniset palvelut 2019 –kyselytutkimuksessa, jossa arvioitiin vesihuollon lisäksi myös muita kunnan palveluja. Tutkimuksen toteutti FCG Konsultointi Oy ja siinä oli mukana 19 kuntaa. Tutkimus on toteutettu valtakunnallisesti vuosittain vuodesta 1992 lähtien.

Tyytyväisyyden mitta-asteikkona tutkimuksessa olivat luvut 1-5. Tulosten tulkinnassa arvon 3 alle jäävät tulokset osoittavat kielteistä ja sitä suuremmat arvot myönteistä suhtautumista. Kuopiossa oltiin valtakunnallisesti vertailtuna kaikkein tyytyväisimpiä häiriötilannetiedottamiseen ja yleistiedottamiseenkin toiseksi tyytyväisimpiä. Veden laatua ja toimitusvarmuutta, jätevesiviemärien sekä jätevedenpuhdistamoiden toimintaa koskevat tulokset olivat välillä 4,11-4,59. Vesihuollon asiakaspalvelua sekä tiedotusta koskevat tulokset olivat välillä 3,68-3,86.

Tänä vuonna on tehty myös toinen asiakaspalvelututkimus, WACSI 2019, jossa on arvioitu pelkästään vesihuoltolaitosten toimintaa. Kuopion Vesi oli tässä tutkimuksessa mukana nyt kolmatta kertaa. Edellisestä kerrasta on kulunut kahdeksan vuotta. Tutkimuksessa arvioitiin asiakkaiden tyytyväisyyttä vesihuoltolaitosten toimittaman veden laatuun ja jakeluun, viemäröintiin, laitosten palveluihin ja viestintään. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy ja siinä oli mukana 13 vesihuoltolaitosta.

WASCI-kyselyyn vastanneet olivat sekä Kuopiossa että valtakunnallisesti kokonaisuutena hyvin tyytyväisiä vesihuoltopalveluihin. Tyytyväisyyden mitta-asteikkona tutkimuksessa olivat luvut 4-10. Tulosten perusteella laskettiin veden laadulle, jakelulle, laitoksen palveluille ja viestinnälle ns. WACSI-mittarit, jotka yhdessä muodostavat laitoksen kokonaisWACSI –luvun. Numeraalisten tulosten lisäksi tutkimuksessa tunnistettiin nelikenttäanalyysin avulla laitoksen vahvuudet ja kehityskohteet.

Kuopion Veden WACSI-luvut vuonna 2019 olivat veden laadun osalta 8,71, veden jakelun osalta 8,86, palvelun osalta 8,53 ja viestinnän osalta 8,27. KokonaisWACSI –luku oli 8,58. Kuopion tulokset olivat kaikilta osin lähellä valtakunnallisia keskiarvoja.  Tuloksia toisiin laitoksiin vertailtaessa on muistettava, että laitokset eroavat toisistaan sekä laitoskoon että raakavesilähteen osalta.

Tulosten perusteella palvelujen ja viestinnän osalta lähes kaikki tekijät ovat Kuopion Veden vahvuuksia. Kehittämistarpeita koettiin olevan vedenhinta- ja laatuviestinnässä sekä asioinnin helppoudessa.  Kehityskohteet on Kuopion vedessä jo tunnistettu. Sähköisen asioinnin helppoutta pyritään lisäämään asiakaspalvelujärjestelmän uusimisella. Uusi järjestelmä mahdollistaa myös asiakkaille tarjottavien sähköisten palvelujen parantamisen. Uuden järjestelmän käyttöönotto ajoittuu kevääseen 2020. Veden hintaviestintää pyritään parantamaan kertomalla viestintäkanavillamme säännöllisesti vesimaksuilla katettavasta toiminnastamme sekä veden hinnan muodostumisperusteista.

Veden laadun tekijöistä keskeisin kehittämiskohde Kuopiossa on veden maun parantaminen ja veden jakelun tekijöistä vesijohtoverkoston kunto sekä vedenjakelun katkottomuus. Molemmat kehittämiskohteet on myös tunnistettu jo aiemmin. Veden laatuun pyritään vaikuttamaan veden käsittelyn kehittämisellä Itkonniemen päävesilaitoksella. Aktiivihiilisuodatus sekä desinfioinnin muutostyöt ovat toteutussuunnitteluvaiheessa ja niiden rakentaminen käynnistyy suunnitelmien mukaan vuonna 2020. Vesijohtoverkoston kuntoa pyritään puolestaan jatkuvasti parantamaan vuosittaisella verkoston saneerauksella sekä suunnitelmallisella ennakkohuollolla.

Kategoriassa: Ajankohtaista Avainsanoilla: Asiakastyytyväisyys

Edellinen
Seuraava

Ensisijainen sivupalkki

Kuopion Vesi logo

Tiedotearkisto

  • lokakuu 2025
  • syyskuu 2025
  • elokuu 2025
  • heinäkuu 2025
  • kesäkuu 2025
  • toukokuu 2025
  • huhtikuu 2025
  • maaliskuu 2025
  • helmikuu 2025
  • tammikuu 2025
  • marraskuu 2024
  • lokakuu 2024
  • syyskuu 2024
  • elokuu 2024
  • kesäkuu 2024
  • toukokuu 2024
  • huhtikuu 2024
  • maaliskuu 2024
  • tammikuu 2024
  • syyskuu 2023
  • toukokuu 2023
  • huhtikuu 2023
  • maaliskuu 2023
  • helmikuu 2023
  • lokakuu 2022
  • toukokuu 2022
  • maaliskuu 2022
  • helmikuu 2022
  • tammikuu 2022
  • kesäkuu 2021
  • helmikuu 2021
  • tammikuu 2021
  • maaliskuu 2020
  • marraskuu 2019
  • lokakuu 2019
  • maaliskuu 2019
  • tammikuu 2019

Tämän hetkiset häiriötiedotteet

Vedenlaatuhäiriön tilannetiedote ilta 19.10.
Vedenjakeluhäiriö jatkuu Pirtin, Petosen ja Savolanniemen alueille 19.10.
Vedenlaatuhäiriö Lehtoniemen, Rautaniemen, Savolanniemen, Petosen ja Pirtin alueilla on päättynyt
Vedenjakelupisteitä Keilankantaan ja Pirttiin
Vedenlaatuhäiriö Lehtoniemen, Rautaniemen, Savolanniemen ja Pirtin alueilla la 18.10.2025
Vedenlaatuhäiriö Lehtoniemen, Rautaniemen ja Pirtin alueilla pe 17.10.2025
Tiedote 2: Vesijohtovuoto Satulasepänkatu 17.10.2025
Häiriöinfo ja päivystysnumerot

Footer

Osoite:
Haapaniementie 30
70100 Kuopio

Sähköposti:
asiakaspalvelu@kuopionvesi.fi

Henkilötietojen käsittely

Laskutusosoite:
Kuopion Vesi Oy/ vastuualue
c/o Monetra Pohjois-Savo Oy
Microkatu 1 T
70210 Kuopio
y-tunnus: 3095280-3
Katso kartalla>>

Verkkolaskuosoite
003730952803
Verkkolaskujen välittäjä:
PAGERO
Välittäjän tunnus:
003723609900

Hallinnoi evästeiden suostumusta
Parhaan käyttökokemuksen tarjoamiseksi käytämme sivustollamme evästeitä.

Vain välttämättömät evästeet ovat sivustolla aina aktiivisena, sillä sivusto ei toimi kunnolla ilman niitä. Muiden evästeiden käytöstä päätät sinä valinnoillasi. Painamalla ”Hyväksy kaikki” annat suostumuksesi kaikkiin kerrottuihin käyttötarkoituksiin.

Evästeiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä sivustomme käyttöön liittyviä tietojasi, kuten selauskäyttäytymistäsi. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.

Sivustomme evästeiden käyttötarkoitukset on kuvattu lyhyesti alla. Lisätietoja löydät kohdasta evästekäytäntö.
Välttämättömät evästeet Aina aktiivinen
Välttämättömät evästeet auttavat tekemään verkkosivustosta käyttökelpoisen sallimalla perustoimintoja kuten sivulla siirtymisen ja sivuston suojattujen alueiden käytön. Verkkosivusto ei toimi kunnolla ilman näitä evästeitä.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tilastoevästeet auttavat sivuston omistajia ymmärtämään, miten käyttäjät ovat vuorovaikutuksessa sivustojen kanssa keräämällä ja raportoimalla tietoja. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Sivusto ei markkinoi, mutta markkinointievästeitä voi tallentua some-syötteiden kautta, jos käyttäjä antaa siihen suostumuksen.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse {vendor_count} toimittajia Lue lisää näistä tarkoituksista
Näytä asetukset
{title} {title} {title}